THE CONFEREMCE OM THE REFLECTIONS OF 15 JULY COUP ATTEMPT IN ISLAMIC
GEOGRAPHY
24-26 August 2016 Kiitahya gesam.dpu.edu.tr

IRANIAN REFLECTIONS OF THE JULY 15 ATTEMPTED COUP

D’ETAT

Babak SHAHED

Attempted coup d’état that took place in Turkey in July 15 and its aftermaths found
wide coverage in Iranian press and media as it was all around the world. “Supreme National
Security Council” conducted an emergency meeting as soon as the attempted coup d’état was
heard. Representative of religious and revolutionary leader Ayatollah Khomeini and Secretary
of Supreme National Council Ali Shamkhani, Commander of The Elite Quds Force Qasem
Soleimani attended the meeting along with other senior officials assembled under the
presidency of Iranian president Hassan Rouhani. Iranian government condemned the
attempted coup d’état and declared that they supported the democratically-elected
government. According to the news taken place in Iranian news agencies, lranian-Turkish
border was sealed and Iranian jets started flying along the Iranian- Turkish airspace boundary

when the coup attempt started.

Attempted coup d’état in Turkey was approached from various aspects by Iranian
press and media. Many experts tried to understand the event from different angles. Iranian-
Turkish experts tried to interpret how the events taken place after the attempted coup d’état

would eventually affect the Iranian-Turkish relations. In the lines below you will find how



Iranian press and media approached to this event and the examination of the comments of

Iranian analysers.

Media Effect in Iranian Public Opinion

Since the broadcasting of private TV and radio channels are banned in Iran, strategic
centres tried to answer the question of to what extent which of the media can affect the Iranian
public opinion. American centred GALLUP published a research results about Iranian public

opinion and media effect. The results are stated below:

IRIBTV

Cellular Phone

Newspapers

IRIB RADIO

Foreign TV

Internet

Foreign Radios

Social Networks

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Ayendeban Centre also conducted a similar public survey same year in Iran and published the

results below:



IRIBTV

Internet

Satellite TV

i

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90%

Newspapers

As seen here, IRIB TV ranks first in both researches whereas other mediums differ from one

another.

The Islamic Republic of Iran

Broadcasting (IRIB) and the July 15

Attempted Coup d’état

The Islamic Republic of Iran

Broadcasting (IRIB), which is directly

wal el GUler JAdlg e B oyl o

connected to the religious and
revolutionary leader Ayatollah Ali Khameneli, reflects the official ideas of Iranian government
alongside the ideas of conservatives dependant to Ayatollah Ali Khamenei. On July 16 all the
IRIB channels discussed attempted coup d’état in Turkey in their news bulletins. All the news
bulletins went live to Ankara at first and IRIB Ankara representative Macit Ahavan broke the
news and latest developments. Macit Ahavan avoided relaying the news from Turkish Media

and commenting about them.



IRIB News TV on July 16 at 09:00 local Iranian time in a program called “On the
News Line” discussed the attempted coup d’état in Turkey. Turkey specialist Shuyib Bahman
made this analysis: “there are different speculations about who is/are behind this coup
attempt. Some thinks that this is Erdogan’s own trick. According to those who support this,
Erdogan wants to eliminate his rivals for good. As for myself, this doesn’t have strong basis.
Another group think that the recent
intimacy developed with Russia has
bothered some parties in NATO and
P ‘ U -;{,fg' therefore the power behind the coup

T ——— attempt is NATO. Yet, Erdogan himself

ety § op -

280 53 PLLSL 50gS - 3ENaS s3o5e

accuses Fethullah Gulen as the power
behind. Fethullah Gulen, however,
condemned the coup attempt and
denied the accusation. I also don’t think

this is the doing of Gulen

i

23850 j3 plo sl 5Gag.

Congregation. Dissident generals in
the Turkish Armed Forces are

behind this coup attempt.”

IRIB News TV on July 16 at

Mersin'de Tudamiral Nejat Atita Demirhan pluating

e : . 3 16:00 local Iranian time went live
SaS )T 03 Pla AL USRS 00y Sadiy NGy, B

— with Ahmet Kazimi on the phone

after it broke the news about the

failed coup attempt. Ahmet Kazimi commented on why the attempt failed and said that



preparations made by President Erdogan and his close circle to stand out against the coup, all
the political parties’ coming out against the coup, bad memories of previous coups in the
collective memory of Turkish people and the inharmoniousness in the Turkish Armed Forces

about the coup were the main reasons for the failure.

IRIB TV discussed the attempted coup once again at 22:45 local Iranian time in the
program called “Headline of the Night.” Two guests were invited to the program. Sadik
Meleki was one of them who was known to be loyal to religious and revolutionary leader
Ayatollah Ali Khamenei and Zeki Turkyilmaz, aTurkish citizen living in Iran. They discussed

the attempted coup from many perspectives.

Sadik Meleki, after talking and giving information about the old relations between
Giilen and AKP, commented that the coup attempt was most probably the game of Erdogan
himself. According to Meleki, if the USA wanted a coup they wouldn’t do it in classical ways
and would easily overthrow Erdogan with her capital in Turkey with a soft economic coup.
Yet, Ziya Tiirkyillmaz claimed that this coup attempt was the doing of NATO due to recent

Turkey-Russia convergence.

TV2 of IRIB on July 16, at 23:00 local Iranian time analysed the attempted coup in
“Special News Report” program. Guest of the program was the former Minister of Foreign
Affairs Menucehir Miittaki. Muttaki had
also served as an ambassador in Turkey.
He commented on what happened in

Turkey as follows:

: “He was the mayor of Istanbul
wee P I UGS ol U D
B 2oid jlwlgs | ol $le Cuvluw gi) (ualSSl U35 Sdgs plalae B3 B

when | was in Turkey. That he was

successful was in the limelight. Erdogan is a strong politician. Now he claims that Gulen

5



Congregation is behind the coup attempt. As for myself, Gulen congregation has nothing to
do with this coup. Because, if Gulen had wanted a coup, he would have used all his resources
in Turkey. First of all, we should pay attention to the period when Erdogan was in prison; how
he rose so quickly? As for myself, a triple alliance was formed at that time. An agreement was
concluded among Erdogan, a deep group obligated to protect the laicism in Turkey, and
foreign capital representatives who wants Turkey to stay laic. Erdogan acts like a good
politician most of the time. In short, Erdogan is a figure watched over by the foreigners

against Islamic Republic of Iran.”

When we consider the comments of the IRIB analysts, we see that they are sceptic
about who is/are behind the coup attempt, are inclined to associate the attempt with Erdogan
and take Syrian politics to the front and claim that Fethullah Gulen has nothing to do with the

attempted coup.

Iranian Printed Press and the July 15 Attempted Coup d’état

Newspapers, web pages, and magazines that we qualify as printed press in Iran can be

examined in three categories as Conservative, Reformist and Ethnic Press.

Iranian Press

Corservative Reformist Ethnic Press




Conservative Press:

When we examine the headlines and comments of the various conservative press in
Iran after the July 15 Attempted Coup d’état in Turkey, we see that they handled the things
that happened on July 15 and its aftermaths over common outlines. These outlines as it was in
the attitude of IRIB have been to approach the July 15 Attempted Coup d’état sceptically, to
ensure that this was the doing of Erdogan himself, to say that Fethullah Gulen had nothing to

do with the coup attempt and to give a pessimistic figure from Turkey.

Thusly, the Cavan Newspaper which is known to be closer to Iranian Revolutionary
Guards Intelligence Agency by publishing a photo of people beating a soldier chose this
headline: “Failed Coup against the Transformation of Turkey.” This made do with only news
report about the attempted coup in Turkey and didn’t highlight the event much. Another
newspaper handling the attempted coup was Vatan-i Imruz which is also known to be closer
to the Revolutionary Guards. Like other conservative newspaper, Vatan-i Imruz had also
contented with a short news analysis of the coup attempt in Turkey. The news about the
overjoyed Assadist Syrians and their revelry on the streets due to the Overthrowing of
Erdogan by a military coup in Turkey was also given space. Additionally, this newspaper
claimed that the West was cognizant of the coup suggesting that Fethullah Gulen had nothing
to do the with the attempted coup. Newspaper Keyhan which is known by its closeness to
Iranian Religious Leader Ayatollah Khomeini and whose managing director is directly
assigned by Ayatollah Khomeini had been another conservative newspaper handling the coup
attempt in Turkey. Keyhan Newspaper handled this topic on July 17 in the news entitled as
“One Coup and How Many Possibilities, in What Sort of Vortex did Turkey Sink.” This
newspaper published the coup attempt in a newsworthy manner and reflected its own ideas
between the lines. Keyhan dwelled on the idea that the coup attempt is President Erdogan’s

own trick but gave space to other commentaries by not completely sticking to this claim.

7



Keyhan, as a result of its analysis attributed the coup attempt to President Erdogan’s Syrian

politics.

Headlines of Conservative Newspapers:

Cavan (July17, 2016):

W

U TA 2015 e s gk 5y
S it iy b il

it | i e el B sbogs

(g W2,5 393 pygrae | g3l g5l sladil,
————

U A IS T 105 MY R 0 P

e

SB@gio sy
P Shmdiil
eem sl gd> ||

e L el o

W o AT g & e bt e g

v
iy el
Si> p

- - "" -

R e el T e T
WYY Joa AT VTR i TY (i,
AR o e pins [l
R e

1y g o 5 51 1 hy el T 3855
g 1 1 il s e
Sp i aily 30 AN R A

A4
Sl gl 31U
Syl sl sy
1S, oo 2 ljohel o
=Nt
TR
a3 saslotsty
Sl

P U
A e by s & g g ATl

=

Pl St Sasla gy
a;lfiJlx

s S gy al s

1 faiely




Vatan-1 imruz (July17, 2016):

VATAN \u-
e P bt e p

Sl Ol o
PS03yl “@9'-'“

[varas sanmonn ov et T 00 e 1IN . S

Pt oo p e o fem
A5 K pll by
Syl Jolplcules

T Pl e ey |

[ o - f——— ]
2y b plod iled
!—-‘ ! Iy

s b s s gt
e it ot | D
PO 1 Y,
o e d v | S

e e i e o
& gt ot
PR St o e by
-l b sl g W] i
W I i o g i g ot oy
B ) p P Jind i I
R e

St et s e S st

e o e e
s o S s s 0

Keyhan Gazetesi (Julyl17, 2016):

Wlas Silesdle 3w 1
S AT Lk Wby 2O

ey st a0 2L

Iy sgmaf ot mrlass 30y

SO e o o'l vty

gadl i
s aby

Rl Lt ol et
e L
= D of i@ gd

o
p-‘!or"
w’»:-w-‘b
\_\.b}!.l.! | 51 MA.I.A’
SN G
ol

A gl Shoacy
w‘&;»,&',»lﬁwohﬁ

 — ot Ay

e et L

et b e T

SbS Xz g GogS s EEERNLI
?uﬁ,”aub;,au,bd,: |

,,._.4__.... —— gy P
B i il P o
W . S} s | e o P »

. < 2
iy ..._..a.’

T

" S Nh.,.-l, ST by,

| P

QIR 2 0m p FE 30 i pb g

P> S (9 e il le Sleig

Fomg s g0 g2 i

S . o [ . gt b i e’ ")

AN Vol Cuy e sy e

I i e s - Javiypus

- ole i v g A



Reformist Press:

When we take a look at the headlines, news, and commentaries of the reformist
newspapers known to be closer to President Hassan Rouhani after the July 15 Attempted
Coup d’état, we see that they differ from those of the conservative press. Although Reformist
press also claimed that the July 15 Attempted Coup d’état is the conspiracy of President
Erdogan himself between the lines, they wanted to approach the events taking place in Turkey
more positively. Hence, Reformist press gave space to news and commentaries that tell about
the Turkish people winning out over the tanks and backing the democratically elected
government and that the democracy said no to coup. In line with this, Iran Newspaper, official
media organ of the government of Iran, which is governed by the kinsmen of Iranian
President Hassan Rouhani, addressed the attempted coup on July 17, 2016 with this headline:
“Coup under People’s Feet.” This newspaper published a special issue about the July 15
Attempted Coup d’état in Turkey with analysis, commentaries and news. This failed coup in
Turkey had been scrutinized by various experts from different perspectives. In this special
edition, Iranian newspaper mainly commented and told to its readers that people prevented the
coup. By emphasizing the importance of the social media and bad sides of the coup, all

commentaries pointed out the role of people pouring the streets in preventing the coup.

10



Iran Newspaper (July 17, 2016):

. __~ o = WA <~ 00
PS50 qu ) l"’35 Sz g Cir

oldlo @

»»»»»

wasls foS BTNl e i TAT i iy 3 e i et e

Y s e T
N R o lid i o S )
b s |0 s it [ s o

G il font P s §

e
SN Al &
N el

o S Sawe i ] AP NS g
B el g S s g3 e g3 AR
BN 7 2 i e o o o

e il | ar D S A s

*75_;—~:~—-1—7--‘4J'#lf
| ailo pISG G3gS
W §g g sl 35 909 g PO g0

g

J

-
Sy a S 1 50! Y o A i g . Vagf Ko ol g 0 .
i dgrane P SR STl s o o hy 0 Lk
e e, e P! ot h - - -

11



Ethnic Press:

Various peoples from different sects and ethnics live in Iran. When their media organs
are examined, we see that they approached the July 15 Attempted Coup d’état from different
perspectives. When the media organs of the Azerbaijani Turks, other Iranian Turkic societies,
and Kurdish ethnic media acting within the scope of Islamic unity, it is seen that they were
clearly against the coup, that they supported the Turkish people and that they condemned the
state media organs’ propaganda against President Erdogan. As oppose to this, media organs
belonging to PJAK, Iranian extension of PKK terrorist organization, tried to draw a
pessimistic picture, concentrated on the events that took place after the attempt, and continued
its counter propaganda against President Erdogan. Media organs of the Iranian Arabs made
news about the July 15 Attempted Coup d’état under the influence of the media of Arabic
world and fell into line with Saudi Arabian and the United Arab Emirates. No serious
exposure or reflection of the July 15 Attempted Coup d’état are seen among the other

minorities of Iran.

Web Page of the Azerbaijani Turks and other Turkic Societies:

YL

PRESS

olug iy v  ublssLgellas  saslasg b liS v aaS;sr Cusllw g guolid.mle v gledlwyai> v b v Susyd  w el o
ool G 0S5 jai jl (daemocaansy JI8 (561, [EIRITRT

Pl B0 39S 1l 53 (6 3uSmb90 Tl 6uS 15 awlaw i 21 Gl jum ) I Gligs i S15338 7 LS 3T / sils

JOU 30 Susac sl
a PLEBL SUSSS il 4o ($iuSb90 Tl 0uS 45 awlaw w2l gl jI glega,l 1,3

159802 Tuwly SIS maian 45 Glall 43 pole el Gl Gels] 55155 50 o0 o LB L 6uS 15 (59802 Sl (5953w

35S 4SS sUgs 10 plodl (sagS iy 33 e3lalls LSl Cub aulaw ol 321 ol w1 j9gas Guas " :cuas

5292329/15 429005

Mgﬁﬁ'ﬁ

12



BBC Persian:

Since the broadcasting of private TV channels are prohibited in Iran, some countries
attaching importance to public opinion in lIran broadcast in Persian to Iran via satellite TV
channels. Among these satellite TV channels, BBC Persian has quite a large audience. BBC
Persian started live broadcasting as soon as the events started in Turkey via their reporters in
Turkey. Istanbul reporter of BBC Persian Hashayar Cuneydi discussed and commented on the
events taking place by attending every news bulletins. In the news bulletin he attended on the
night of July 16, Hashayar Cuneydi talked like this: “There is merely an air of unity in
Turkey, and every part of the society, no matter what her or his political tendency, is cursing
the coup attempt.” Ankara reporter of BBC Persian Nefise Kuhnevert addressed to Iranians in
front of the TBMM (Turkish Grand National Assembly). After relaying the news from official
sources, she shared her own impressions. While Nefise Kuhneveret was conveying her
observations, she claimed that an anti-American medium is created and people shouted
slogans of Allah-u Akbar. When the BBC Persian’s Turkey news is examined, people’s

demand of death sentence for the attempters and discharge operations come to the fore.

Conclusion

When we take a look at the way the coup attempt in Turkey reflected in Iranian media
and press, it is seen that the current political discourse is presented by interpreting their point
of view in line with Iranian internal politics. The differences in the way the reformist and
conservative press handle the military coup attempt in Turkey are as follows: Reformist
newspapers that are closer to Iranian President Hassan Rouhani gave larger coverage to the
coup attempt in Turkey, tried to analyse the event from various perspectives, and claimed that
the people won over the armed forces. All reformist newspapers published the pictures of men

and women on the tanks on their first pages and they tried to popularize the belief that

13



democracy can win out over the guns. In the newspapers closer to conservatives and Iran
Revolutionary Guards, attempted coup in Turkey was mostly handled with relatively short
commentaries. Question of “who attempted the coup?” was frequently discussed and they
tried to convince that this was President Erdogan’s own trick and conspiracy. When the coup
failed, pictures of soldiers who were attempted to be lynched were published and the feeling
of what would happen when a military organisation fails to win against public was tried to be
given to the society. In the media organs of the Iranian ethnics, it is seen that Islamist Kurds
and Azerbaijani Turks supported President Erdogan. Yet, as oppose to this, it is clear that
Iranian extension of PKK, PJAK acts co-ordinately with the media organs of PKK and the
press of Iranian Arabs with those of Saudi Arabia and the United Arab Emirates. TV channels
broadcasting outside Iran in Persian like BBC Persian mainly concentrated on what went on
after the coup attempt and FETO/PDY (Fethullahist Terrorist Organisation / Parallel State

Organisation) discharges in the state.

14



