THE COMFERENCE OM THE REFLECTIONS OF 15 JULY COUP ATTEMPT IM ISLAMIC

GEOGRAPHY
24-26 August 2016 Kiitahya gesam.dpu.edu.tr

Reflections of the Aftermath of the Coup Attempt of 15 July in Iranian Newspaper
Headlines and Media

Senay Yanar

Although the Islamic Republic of Iran condemned the coup attempt in Turkey at its early
hours, there have been various comments and predictions other than the official statement
that reflects the general opinion. The conservatives, the revolutionary guards and the
reformists have different perspectives each. Moreover, each of these groups differs in
perspective among themselves.

These different groups may be classified as pro-coup and anti-coup.

Iranian President, the First Vice President and the Cabinet, and the bureaucrats all
condemned the coup attempt at its early hours.

The Revolutionary Guards, since they do not want stability, broadcast comments and
headlines which aimed to make Turkey look weak.

The majority of the Turkish Community in Iran believe that a coup would be harmful to
Turkey. Therefore, they reacted against the coup attempt. On the other hand, there were
also those who made pro-coup comments without considering the possibility of the failure
of the coup attempt, and after learning about the failure of the attempt, claimed that it was
a hoax. They reduced the issue to an overthrow of a leader. A group including those who
made jokes lacked awareness in the social media saying that Turkish people at last woke up
with the sound of cannons and tanks.

Iranian Media

Prominent Newspapers and Websites: Tebnak, isna, intihab, Asr-I iran, Cam e Cam, irib,
Press tv, Tasnim News, Diinya-yi iktisat

Social Media: Mostly Facebook and Telegram
Personal opinions: ivaz Taha, Suayip Behmen, Metin Mislim

Newspaper Headlines and Agency News



While Alalam Channel made biased and unfounded news, Tasnim News Agency, which is
known to be allied to the Revolutionary Guards, made news trying to make Turkey look
weak, refuting the rumours that President of Turkey attempted to take refuge in Iran.

The next day of the coup attempt, isna gave the subheading “Ankara: America is behind the
Coup” under the heading “Latest News from Turkey about the Failed Coup.” isna reported
the news in a parallel vein with Turkish media, and gave the phrase “for the sake of
democracy and human rights” in quotation marks, which was quoted from the declaration
text read by the announcer in TRT. Apparently, the aim was to implicitly highlight the
discrepancy between the coup and the concept of democracy.

intihab newspaper reported that, when asked why Iran was worried about the coup in
Turkey and allied with Turkey, an Iranian authority replied that any event that takes place in
Turkey will have impact on Northern Iran, Europe, the Caucasus and Arabian countries.

The report by Tasnim News Agency, which is close to the Revolutionary Guards, about
refuting the rumours of President Erdogan’s attempt to take refuge in Iran:

Sunday, 17 Juty 2016 YIS 3 YY asas,

TASNIM LTS 3

[ == - = e Sl & 955 Ol @ HlE951 3959

el fug e 1130702 1t aulin

1 ¥]

13 i ) SISTT pie S Sl 8T () @ a5 biat S355 o 33 iyl 35 ek amslh a8 Sl s
STt

oS Q5N s S aalin’, 55 @S5 S ol EUSE Eeds S EAS B Sas S5 S &
SEEES EERESUJ S el IR SUTIL 5 S apgs-{ - FRQ LA L gF P PN RS Ir COUE S 34 1L 50C St UM L < SPC S St Y

S50 b8 2 a5 clir G455 5 0asl e @ lomlsd b auS5 jagen )y e

Arman-e Emruz (Today’s Ideal):

Arman-e Emruz is a reformist newspaper. The license holder is Houshmand Sefidi and the
managing director is Hiiseyin Abdullahi. This newspaper allotted a large portion of the issue
of 17 July 2016 to the coup attempt in Turkey. This newspaper published the following
analyses besides reporting the news of the coup attempt:



Controlled Coup: On the front page of the newspaper, a commentary by a writer named
Salih Nikbaht was published with the title “Controlled Coup.” The following sentences stand
out in the comments of Salih Nikbaht: “The coup attempt, which looked like a preplanned
project, was similar to a street theatre. Repelling the coup was beneficial to AKP and Erdogan
most. Erdogan has the aim of returning back to Ottoman Sultanism. This aim is not a simple,
easily achievable one, and is in need of such big projects. This coup attempt made Erdogan
the Sultan in Modern Turkey and led to change in the Turkish Constitution.”

Failed Coup in Turkey: The latest news was analysed under the headline “Failed Coup in
Turkey” by Sabah Zengene on the second page of the newspaper. Zengene commented on
the latest events in Turkey, writing; “Did the supporters of Fethullah Giilen attempt a coup in
Turkey or was it staged by Erdogan? This question may have various answers. Both are
possible... There are various comments about the causes of the coup. According to the first
one, Turkey recently sent a committee to improve the relations with Syria. However, after
this committee left, Turkey did not make the necessary preparations against such extremist
terrorist groups as DAESH. This situation irritated the USA and the USA planned this coup to
punish Erdogan. According to the second point of view, the support Erdogan provided for
radical Islamic terrorist groups disturbed the Turkish army and the army wanted to give an
ultimatum to Erdogan. As a result of these latest events, Turkey will deal with its internal
issues for a while and close in upon itself, which is certainly to the advantage of Iran.
However, Erdogan will most probably make attempts involving violence in the border areas
to increase the feeling of national unity and solidarity.”

The Role of the Virtual World in the Failure of the Coup in Turkey: On the third page of the
paper, Nemat Ahmedi focused on the role of the virtual world in the failure of the coup. In
this comment, Erdogan’s call via the social media is given as the most important factor.

Turkish Iranian Economic Relations in the Aftermath of the Coup: On the ninth page of the
newspaper, the effect of the coup attempt in Turkey on Turkish Iranian economic relations
was analysed. Here, Seyyed Jalal ibrahimi, Secretary General of “Iran-Turkey Council,” wrote
a comment titled “The Place Occupied by Iranian Agricultural Products in the Turkish
Market.” In his comment, ibrahimi argued that Turkey can be an important market for
Iranian agricultural products, and induced the government to work in this direction. Hojjat
Salihi wrote a comment titled “Turkish-Iranian Trade Relations Have Been Suspended.” Salihi
claimed that Turkish-Iranian economic relations have been suspended. Having
communicated a member of Iran Chamber of Commerce to take information about the
insecure environment in Turkey in the aftermath of the coup attempt, Salihi also argued that
Turkish-Iranian trade relations had no chance of improvement in the next couple of years.
On that page of the newspaper there was also the statement of Emirzade, from Iran
Chamber of Commerce in charge of Tourism. Emirzade argued that as a result of the coup
Turkish tourism will grow weak and Iran will stand out as an alternative. The other three
articles are news reports. The titles are “Events in Turkey Did Not Influence Gold Prices,”



“Events in Turkey Did Not Influence Iranian Stock Market” and “Iran’s Electricity Aid to Turkey
in Periods of Crisis Continues”.

The Coup Did Not Last Till the Morning: This title was given on the thirteenth page of the
newspaper, reporting the latest events in Turkey and emphasising the fact that the coup
attempt proved short-lived.

Ebrar Newspaper: The MIT Had Been Informed by France Two Days Prior to the Coup:
Ebrar published the following report on the twelfth page on 21 July 2016: “Turkey Was
Informed of the Coup by France.” This report published in Ebrar newspaper was taken from
AKI News Agency in Italy and it argued that the MIT had been informed by France two days
prior to the coup and had made preparations accordingly.

Asr-e Iran: Erdogan’s Media Massacre: Asr-e Iran website, which is known to be close to
Iranian President Rouhani, published a news report titled “Erdogan’s Media Massacre”
about the aftermath of the coup attempt in Turkey. Indicating CNN Tiirk as the source of
news, the website reported some journalists to have been detained in Turkey. Asr-e Iran
website comes second after Tabnak website in popularity. While Tabnak website is allied to
Mohsen Rezaie, General of the Iranian Revolutionary Guards, Asr-e Iran website is one of the
important news websites of the Reformists.

345 g 00T Joge 40 > 1 00 i S 14l 3 —
RPN I TSIOT SRS I A SOV UE IS N 798 O"w' ‘@|
1) 4 2
3
]
Frdpmsstiny ellal ale (g3La polol
ED S
s ke s 3 S o S e o g0
- oS bt el o ey e s Jo
- »h s ~ = -
ey 7wl oy 25 s,
SUINGE T w PEV Pk 1h - 1PAD P el

W o e g A6 o

LIty | Cild eM.bt Gs ,S 989 ) audl 3 3, b il 4S5

oaSo Al oo ale B b, ae> or U 2

i L e Gla st Sl slesl o L A0S g ly L‘,JQS Sl yiwl ¢ylegs i g lobigl & aals alad j>

iy Shall 4y S 23S e

. -
Sl cta S oS ) B ) 200 o éo._‘_,,_.. .La‘..u__» PR |

) St A e Sl bl

F o JA s iy S o Sl
i il By Bt Sy

L A5 Y el ) 0
ol Gl et s S el ada o

4 el ML oS> sl oS> .
Skt S5 e oF sl d3ls ) oS> ) 2 2
USRI Y IER PSPPI R PO S A
_SI,J,:..‘_,;,,:.,;Jv,,;_lg_-.ﬂu;J_A.;._-_“

\ d_u_’__. ag, b A2
1 lags anmd ja 4 00,8 Sl

S g il S s
Sy g lfag il S, 1%
3 Soptd ugls han &5 35 55

Spapi o p sl

G e S e e
S et o)t S 2 sladlSs s o5 sls e
ool fasg s s S gy Loy
Sy Cfi A e

3 gt sla My

el oF Ay oa wus S asE

ae
e P b b e o) s, Shok ,_J... D JIRVPRET SPES S W VRPRCEL JI DN g JOT N - Iy W ¥ |
3 S 22 S o) oty By ]

st ,,.l,.. Sptadlile g oS Sy oS Sif K gpapan oty s 5em ) J_LF,_._I,;.,.,_,..,,

ol Jo a“r,r ok

St _L,l_n).A:.;_._ o P s i 5y oF 3y oif 45

e ol et e

Cevan Newspaper: “Erdogan’s Coup Against the Military Coup”: Cevan (‘Young’ in English)
newspaper, which is known to be close to the Iranian Revolutionary Guards Intelligence

4



Service, discussed the aftermath of the coup under the title “Erdogan’s Coup Against the
Military Coup” in the issue of 21 July 2016. Just like in the previous issues of this paper, in
this issue, too, harsh criticism was expressed against Erdogan.

Radio Farda’s Programme on Turkey: Hana Kaviani, a reporter of Radio Farda, which is
financed by the US Congress budget for Iran, had an interview about the reflections of the
coup attempt in Turkey with Fadi Hakura, Turkey specialist of the US Chatham House
thought center. The interview was in English, which was later dubbed in Farsi. Fadi Hakura
condemned the coup attempt and the events following it; holding primarily the leaders of
the European Union responsible for these events.

Ebrar Newspaper’s Headline of Fethullah Giilen: In Ebrar newspaper of 25 July 2016, the
headline was devoted to Fethullah Giilen: “Gulen: Power has poisoned Erdogan.”

ity g 350 i / Aliag, e gl ;525

Sy Gl 31 g s sk H5la 1 ol ade wslet LS aad
Pl 218 Pl REPY g F e o PG e —A.- 1o
(gS
w'bé;ﬁw') glﬁ’é}'h’)”

aly ppplants # 15
0 S50
(g0 Jliial p3 50 i
Q’SJMGSJ)FUS‘NWUPM'SJU‘HV (SR Y o
Uh“)b}" u*-';-“ Gu__.,..g._p e
1 o ! o il o g Db
o o) el | Medo S o S gly
.\uu,.s,.u,.;,.,é..um ! 03 5 s o=l 5l
F“_O’b'

35T el a1 ) e B
gty = s e Sl F S e 5d 4

“gasstas
e g A M i ) 5 e oy ;.g' U‘ﬁ‘ O 0 hﬁ“‘ w Pb) 6’)‘; T AL A e T R

N
Sl Q1 11 3950, gl 15

PaEp s Bl pd dad G| G2 ) ) 45, 35 57 g gt iy Uy dmia
it g e grma g LAE e MBS Lt 035 p s s B Sl lihy S ) 8 A s a3 agh e ) 3 e Semama ) B3
T g b 2 G el S\ e i) 205w ol afin A mafSe e Hb i K B il gl e S ey el J i ol
) J ey ) T el e hp alS L L )0 a8 58 e g b 035 e A i i )k ly e ke ad g el T L e g gt e pled S
Mg sl e TY) 155N, e bl W G2t ke g s i h S e gy g ) S G g Sy ples o S paS e gy tigll o e 3 Rey
ok gl p S s a0t G Pt ey ) T e g s s Sy et e e g Sy g e S B e ) LR e g e Y
St et ) A e e e pT J gl i iz, oy P2 R ka5 g att O e ke aiSe Sl o0 DRGSO g it el g ) 35 ke 3y VTYT

o e Al ol i e P g e S )y e T i e Yaaaa S e g A P et 3 S WD T i ad uis s St . Rk

ivaz Taha, a writer from Iran, made an analysis comparing Iran, Egypt and Turkey in a
comment published on Facebook and Telegram on 21 July, and discussed the outcomes of
the coup attempt with regard to both freedoms and economy in Turkey, which is the most

5



developed country in the Middle East. ivaz Taha stated that in Iran, those who could not

come to power are kept busy with an imaginary glorious past, and are no longer interested

in current events; they are satisfied with racist discourses, and that is exactly why they want

chaos in Turkey: they are not willing to see democracy in others, which had been denied to

themselves; he similarly argued that Egyptians are also happy because of the coup exactly

for the same reason, because a dictator called Sisi is in rule there.

Another instance of personal comment is by Suayip Behmen; he cited the following as the

reasons for the failure of the coup attempt:

1-
2-

Today the Turkish army is not as powerful as it used to be.

In the past, intelligence of the state was in the hands of the Turkish army. However,
when Erdogan came to power, the MIT gained strength and it was restructured into a
powerful organisation. Today’s MIT is more powerful than the intelligence of the
Turkish army.

We should not forget that the supporters of Erdogan are many. AKP has a high
number of votes. The resistance of civilians in the streets is one of the important
factors that prevented the coup.

Besides, Turkish people have bitter memories of coups, and they resisted the coup
because they do not want to undergo the same ordeal again.” In his final remarks,
Suayip Behmen focused on the near term effects of the coup attempt in Turkey:

“In the forthcoming days there will be large-scale discharges in the army. A great part
of the hot money in circulation in Turkey will escape because of insecurity. Tourism in
Turkey will be seriously affected. What is important for Iran is that for a while, Turkey
will be busy with its internal affairs and withdraw in upon itself, unable to be actively
involved in regional issues such as Syria.”

Also an author named Metin Mislim tried to analyse the internal politics of Turkey
and the relations between President Erdogan and Fethullah Giilen. The author
claimed that the US would not return Fethullah Giilen to Turkey. The author Metin
Muslim is a specialist in international security. During the reign of Ayatollah
Khamenei, former revolutionary leader, he was in charge of the Middle East branch
of IRIB International Broadcasting. The analysis attempted to create suspicion as to
whether it was Fethullah Giilen that was responsible for the coup attempt.

To conclude, there were quite diverse analyses in Iranian press and media about the
coup attempt. Moreover, the news that gained emphasis in the headlines in the
aftermath of the coup attempt reflected the perspectives and the alliances of these
media organs.






